check
יעקב לנדאו ז"ל | המחלקה למדע המדינה

יעקב לנדאו ז"ל

יעקב לנדאו
יעקב
לנדאו ז"ל
פרופסור אמריטוס, המחלקה למדע המדינה

 

 

יעקב לנדאו ז"ל נולד בקישינב, בסרביה (כיום מולדובה) ב-1924. הוא סיים את הדוקטורט שלו ב-SOAS בלונדון בהדרכתו של ברנרד לואיס ואת הפוסט דוקטורט שלו עשה באוניברסיטת הרווארד בהדרכתו של ה.א.ר. גיב. לנדאו חקר בעיקר אידיאולוגיות ותנועות לאומיות ערביות ומוסלמיות, פאן-לאומיות, פאן-איסלם, רדיקליזם, גלויות ומיעוטים, ופוליטיקה ולשון בעולם הערבי והמוסלמי.

 

הוא היה, בין השאר, ממקימי החברה הישראלית המזרחית ומזכירה הראשון, נשיא האגודה הישראלית למדעי המדינה, חבר הוועד הפועל של המרכז הבינלאומי ללימודים עות'מאנים ופרה-עות'מאנים בפריז, וחבר כבוד בחברה ההיסטורית הטורקית. לנדאו שימש כפרופסור אורח ועמית מחקר באוניברסיטת ברנדייס, UCLA, קולומביה, פרינסטון, אוקספורד, היידלברג, פרייבורג, ואוניברסיטאות אחרות.

 

הוא זכה בפרס בן צבי, פרס גרינבוים, מדליה על הצטיינות במחקר מתקדם מאוניברסיטת בואזאיצ'י (טורקיה), ציון לשבח מהאגודה הישראלית למדע המדינה, וב-2005 בפרס ישראל למזרחנות. לנדאו גם כיהן כעורך המזרח החדש, היה חבר המערכת של אנציקלופדיה יודאיקה ו של כתבי העת ספונות, מדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים,  Asian and African Studies, Nations and Nationalism, Etudes sur la Mediterranee Orientale et le Monde Turco-Iranien, Central Asia and the Caucasus, Plural Societies, ו-Politique et Societes. הוא כתב 22 ספרים, ערך 12 ספרים, ופרסם כ-600 מאמרים, ערכים, וסקירות ספרים בכתבי עת מדעיים ובאנציקלופדיות. חיבוריו נדפסו בעשר שפות.

 

בין ספריו:

  • Studies in the Arab Theatre and Cinema (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1958).
  • The Arabs in Israel: A Political Study (London: Oxford University Press, 1969).
  • Jews in Nineteenth-Century Egypt (New York: NYU Press, 1969).
  • The Politics of Pan-Islam: Ideology and Organization (Oxford: Clarendon 1992)
  • The Arab minority in Israel, 1967-1991: Political Aspects (Oxford: Clarendon, 1993).
  • Pan-Turkism: From Irredentism to Cooperation (Bloomington: Indiana University Press, 1995).