check
יפתח אלעזר | המחלקה למדע המדינה

יפתח אלעזר

יפתח אלעזר
יפתח
אלעזר
דוקטור, המחלקה למדע המדינה
חדר 23413, חברה
יועץ מוסמך
שעות קבלה: בתיאום מראש

אני מרצה בכיר במחלקה למדע המדינה של האוניברסיטה העברית.

אני מתמחה בתיאוריה פוליטית ובהיסטוריה של רעיונות פוליטיים. המחקר שלי עוסק בעיקרו ברעיונות פוליטיים בתקופת הנאורות ובדרך שבה הם מתקשרים לשיחות עכשוויות על פוליטיקה.

יש לי עניין מיוחד במסורת הפוליטית הרפובליקנית - במובן האקדמי של מסורת שעוסקת בערכים ובמוסדות של הקהילה הפוליטית ששייכת לאזרחיה. כתבתי ואני כותב, בין היתר, על מושגים רפובליקניים של חירות, כמו היעדר אדנות וממשל עצמי, ומושגי חירות מתחרים; על הדרך שבה לאומנים מאמצים ומעוותים רעיונות רפובליקניים; על האתגר שהציבה הנאורות הסקוטית לרפובליקניזם; ועל הדרך שבה מחשבה פמיניסטית שיכללה והעשירה את הזרם הרדיקלי של המסורת הרפובליקנית.

 

למאמרים על נושאים אלה - ראו פירוט באתר האישי. ערכתי גם, יחד עם ז׳נבייב רוסלייר, ספר מאמרים בתיאוריה פוליטית עכשווית בשם רפובליקניזם ועתיד הדמוקרטיה (הוצאת קיימברידג׳, 2019). בימים אלה אני כותב ספר החוקר את הרעיון של חירות כממשל עצמי שפיתח הפילוסוף ריצ׳רד פרייס ואת משמעותו בעידן המהפכות במאה השמונה-עשרה ובזמננו. הספר מבקש להציע מחשבה מחודשת על מושג החירות הרפובליקני.

הייתי עיתונאי לפני שפניתי לקריירה אקדמית. התחלתי את המסלול האקדמי באוניברסיטה העברית, שבה למדתי לתואר ראשון בפילוסופיה ובתוכנית אמירים ולתואר שני במדע המדינה. קיבלתי דוקטורט במדע המדינה מאוניברסיטת פרינסטון ב-2012. עשיתי פוסט-דוקטורט באוניברסיטת ייל, לפני שהצטרפתי לסגל האוניברסיטה העברית ב-2015.